Etter oppdrag fra Rissa Utvikling KF er det over noen år arbeidet med mulighetene for en fast kryssing av Trondheimsfjorden.
Fra tunnel til flytende konstruksjon
Mens det tidligere har vært sett på kryssing med undersjøisk tunnel lenger nord i Trondheimsfjorden, har det siste arbeidet tatt utgangspunkt i en flytende konstruksjon over fjorden i området for dagens ferjesamband Flakk-Rørvik. Arbeidet har fram til 2013 i hovedsak vært utført av konsulentfirmaet Rambøll AS, og har i betydelig grad basert seg på kunnskap fra arbeidet med Ferjefri E39.
Strait Crossings
Resultatet av arbeidet ble presentert på den internasjonale konferansen Strait Crossings 2013 i Bergen 16.-19. juni 2013. Innlegg og presentasjoner er tilgjengelige i Proceedings fra konferansen, publisert under Statens vegvesens rapporter, rapport Nr. 231 på www.vegvesen.no.
Teknisk mulig og økonomisk gjennomførbart
Konklusjonene etter Rambølls arbeid var klare, både at det er teknisk mulig og at det kan være økonomisk gjennomførbart dersom en bompengeperiode trekkes ut over de 20 år som er typisk for ferjeavløsningsprosjekter i dag. Det ble videre påpekt at finansieringsevnen til prosjektet sterkt ville påvirkes av økt bosetting på Fosen.
I ettertid har det fra flere hold vært tatt til orde for at arbeidet bør fortsette, og det er også enkelte interessenter som viste interesse for å delta i et interesseselskap for formålet. Siden det forrige arbeidet har det skjedd mye rundt temaet fjordkryssinger. Det gjelder først og fremst tekniske løsninger og virkninger på samfunnet.